Ny og forbedret Kolumbus-app til busspassasjerene
Onsdag lanserte Kolumbus en ny og bedre billett-app som skal gjøre det enda enklere å reise kollektivt i Rogaland. Denne vil komme busspassasjerene på Haugalandet til gode.
Appen inneholder flere forbedringer, basert på ønsker fra brukerne.
- Offline visning av billetten
- Kjøp billetten på din telefon og send den til en annen
- Velg selv når billetten skal aktiveres
- Betal med Vipps om du vil
- To-trykks gjenkjøp av tidligere kjøpte billetter
Her kan du lese hele pressemeldingen fra Kolumbus:
Den gamle og den nye billett-appen vil fortsette å eksistere side om side en god stund til for å sikre en så god overgang som mulig. Husk at du må bruke opp eventuelle eksisterende periodebilletter i den gamle appen før du sletter den. Det er ikke en oppgradering, men du må laste ned den nye appen.
– Vi selger i dag omtrent 35 prosent av alle billettene våre gjennom kundens mobiltelefon. Denne andelen håper vi vil øke ytterligere med den nye appen, sier Odd Harald Aksland, administrerende direktør i Kolumbus.
– Billetter på mobiltelefonen er vinn-vinn for både kundene våre og oss. Du har alltid med deg billetten, og vi kan yte enda bedre kundeservice hvis du trenger hjelp, legger han til.
Smidigere og raskere ombordsstigning
En annen gladnyhet for bussreisende i fylket er at du nå snart kan gå inn både foran og bak med mobilbilletten. Nye billettlesere ved alle innganger gjør at du skal skanne QR-koden på billetten i stedet for å vise billetten til sjåføren.
– Dette, i tillegg til at du kan være offline når du viser billetten, vil gjøre ombordstigning raskere og smidigere, som igjen vil øke punktligheten vår, forklarer Aksland.
Appen blir sikrere for deg å bruke. Nå trenger du ikke å logge inn med telefonnummer eller e-postadresse, og det eneste som identifiserer deg er en app-ID. Vi har innført pinkode eller fingeravtrykk ved kjøp av billetter over en selvvalgt beløp, og hvis du betaler med kort, må du oppgi BankID første gang du kjøper billetter dyrere enn 24-timersbilletten.
Av elementer som forsvinner i den nye appen er blant annet kjøp av båtbilletter og muligheten for å ha penger på mobilkonto. Kunder med penger på mobilkonto i den gamle appen kan få disse refundert ved å fylle ut refusjonsskjema på kolumbus.no.