Nyttige tips og råd
Hva er det første man bør tenke på når man skal lage en radioreklame? Her er litt inspirasjon.
De 10 bud for radioreklame:
1 Fokusér på fordelene for lytteren/kunden – (Lytteren sitter ikke i endeløs spenning og venter på å få lære mer om deg og ditt firma, men vil vite hva du kan tilby ham/henne.)
2 La budskapet være en del av historien – (Du bør ha ett konkret budskap i radioreklamen din, og det bør være en “rød tråd” som bygger opp til sluttpoenget.)
3 Bruk radio til tilbud, konsentrert og massivt – (Med radio treffer du kunder tett opptil kjøpsøyeblikket. Kjører du mange radiospotter i en kort periode får du mye oppmerksomhet rundt din kampanje.)
4 Bruk radio til profilannonsering, kontinuerlig – (Vær alltid tilstede på radio. Med jevnlige radiospotter over lang tid blir lytteren vant til å høre navnet ditt, og du kan gjøre din merkevare “top of mind”.)
5 Lag serier / skap universer – (Skap et eget univers som er unikt for din radioreklame. Det kan være alt fra rare karakterer til spesielle situasjoner eller en bestemt sjargong. Når du har funnet noe som fungerer, stol på idéen og lag en serie ut av det.)
6 Bruk radiomediets styrker – (Med radio treffer du folk på farten. Spill gjerne på lytterens følelser, og bruk gjerne humor. Les mer her.)
7 Bruk bilder, tenk visuelt – (Det er radio som gir deg de beste bildene, nemlig de du skaper selv inne i hodet ditt. Tenk visuelt og dra nytte av lytterens fantasi.)
8 Sats på realisme og ekthet – (La ikke radiospotten bli så bisarr at lytteren “faller av lasset”. La den være passe jordnær og troverdig.)
9 Fortell en historie – (Alle liker en god historie, og det får lytteren til å høre etter. Gi lytteren en god opplevelse.)
10 Vis mot, vær åpen og gå mot strømmen – (Våg å skille deg ut. Ikke forkast en idé kun fordi den høres for absurd ut med en gang.)
(Kilde: radioguru.dk)