Altibox-Michael trer fram på Facebook når nettet kneler
– Når dritten først treffer vifta er det veldig lite vi kan gjøre i første linje. Da kan vi i hvert fall bjuda litt på.
Det sier kundeveileder Michael Sivertsen i Lyse Dialog AS, moderselskapet til Altibox. Mange kjenner Sivertsen best som «//Michael» på Facebook.
Sivertsen startet nattevakten sin mandag kveld med et brudd på en fiberkabel. Rundt 100 000 kunder ble rammet av tjenestebrudd, og søkte til Altibox på Facebook for svar. Da er Sivertsen i sitt ess.
– Jeg tenker at det er veldig viktig i kundekontakten å være personlig. At folk skjønnet at de snakker med Michael, og ikke med «det store, skumle konsernet» Altibox.
(Michael Sivertsen. Foto: Altibox)
Ingen planer om å kreve lønnsøkning
Mange kunder, som i utgangspunktet er misfornøyde og henvender seg på Facebook for å klage, responderer med latterfjes og skryt etter å ha fått servert et personlig og humoristisk svar.
– Det er ingen bevisst strategi å være festlig for å ta brodden av kritikken som kommer. Mye av det er bare fordi det er sånn det kommer ut hvis jeg skal skrive noe. De kjedelige, kliniske feilmeldingene gjør ikke så mye. Når jeg først sitter her på jobb, kan jeg prøve å ha litt god stemning i hvert fall, sier Sivertsen.
(se eksempler nederst i denne artikkelen)
En kunde som skrev til Altibox på Facebook mandag kveld lurte på om «//Michael» hadde planer om å kreve lønnsøkning for den gode jobben han gjør som kundeveileder når nettet kneler. På spørsmål om det er noe han faktisk har planer om, er svaret klinkende klart:
– Nei, nei. Så smart er jeg ikke!
Funnet drømmejobben?
Positiv respons og ros fra kundene blir det mye av på kvelder som mandag.
– Det er veldig smigrende, men så må jeg bare passe på at jeg ikke blir for høy på pæra og for tåpelig slik at jeg brenner meg. Tøyer jeg strikken for langt, kommer det en helt annen type tilbakemeldinger, sier Sivertsen.
Han innrømmer (vi aner dog et lite glimt i øyet i andre enden av telefonlinjen) at han trives godt på jobb når nettet kneler, og gleder seg til neste gang.
– Ja. Da kan jeg gå på jobb, legge fra meg alt ansvaret, og bare skrive svada om Hubba Bubba-livet mitt, og å kan de andre fikse problemet.
Har du funnet ditt kall i livet, din drømmejobb?
– Altså, jeg gleder meg til å gå på jobb. Jeg elsker å jobbe døgndrift, nattevakter, kveldsvakter og dagvakter. Jeg har råd til mat nesten hele måneden. Hvorfor skal jeg bytte?
Skjermdump: Et par eksempler på hvordan Michael Sivertsen kommuniserer med Altiboxkundene på Facebook.