SCROLL: BRUK PILTASTER ELLER DATAMUS

LYTTESENTER


LYTT I WEBSPILLER LYTT I MEDIAPLAYER
Brukerstøtte

Du kan lytte til våre kanaler via datamaskiner, nettbrett, mobiltelefoner og nettradioer på et stort antall plattformer og fra en rekke leverandører.

Hva trenger jeg for å lytte til nettradio?
For å spille av lyd trenger du følgende:
– Internettforbindelse
– Nyere nettleser
– Lydkort/høyttaler/hodetelefoner


Vi anbefaler brukere å installere den nyeste versjonen av nettleseren og de siste sikkerhets- og forbedringspakker til avspillingsenheten som nettleseren kjøres på. Din avspillingsenhet må støtte lydformatene aac eller mp3.

Om du ønsker å spille av lydstrømmene våre i et annet program enn en nettleser, kan du benytte direkte lenke til strømmen vår. Den finner du merket som «Lytt i Mediaplayer»-knappen lenger opp.

Hva gjør jeg hvis jeg ikke får lyd?
Se gjennom alle punktene ovenfor, og sjekk følgende:

* Se til at høyttalerne eller hodetelefonene er riktig tilkoblet. Dette kan testes ved å forsøke en annen lydkilde, eks. en cd-plate eller en mp3 fil

* Se til at du har skrudd på høytalerne, eller ikke har satt lyden på datamaskinen eller telefonen din til dempet.

Hva gjør jeg hvis lyden hakker eller stopper opp?
Hvis lyden hakker, kan det være at du har en litt for treg linje til å høre på nettradioen, eller at du kjører andre programmer som bruker for mye av din Internettilkobling. Se til at du har nok nedlastningshastighet til rådighet.

Det er også en mulighet for at det er påkoblet for mange samtidige brukere av nettradiotjenesten. Dersom du opplever hakket lyd over lengre tid, kan du forsøke å koble til en av våre andre servere.

Radio 102 har en egen produsent som er spesialisert på reklame. Vi har lang erfaring med lydproduksjon og radioreklame, og hjelper deg med å lage en radiospot som virker.

Har du en idé, eller trenger du en? Vi er der gjennom hele prosessen; fra idé og manus til opptak, miksing og ferdig produksjon som er klar til å kjøres “on air”.

Nyttige tips og råd


Hva er det første man bør tenke på når man skal lage en radioreklame? Her er litt inspirasjon.

De 10 bud for radioreklame:

1 Fokusér på fordelene for lytteren/kunden – (Lytteren sitter ikke i endeløs spenning og venter på å få lære mer om deg og ditt firma, men vil vite hva du kan tilby ham/henne.)

2 La budskapet være en del av historien – (Du bør ha ett konkret budskap i radioreklamen din, og det bør være en “rød tråd” som bygger opp til sluttpoenget.)

3 Bruk radio til tilbud, konsentrert og massivt – (Med radio treffer du kunder tett opptil kjøpsøyeblikket. Kjører du mange radiospotter i en kort periode får du mye oppmerksomhet rundt din kampanje.)

4 Bruk radio til profilannonsering, kontinuerlig – (Vær alltid tilstede på radio. Med jevnlige radiospotter over lang tid blir lytteren vant til å høre navnet ditt, og du kan gjøre din merkevare “top of mind”.)

5 Lag serier / skap universer – (Skap et eget univers som er unikt for din radioreklame. Det kan være alt fra rare karakterer til spesielle situasjoner eller en bestemt sjargong. Når du har funnet noe som fungerer, stol på idéen og lag en serie ut av det.)

6 Bruk radiomediets styrker – (Med radio treffer du folk på farten. Spill gjerne på lytterens følelser, og bruk gjerne humor. Les mer her.)

7 Bruk bilder, tenk visuelt – (Det er radio som gir deg de beste bildene, nemlig de du skaper selv inne i hodet ditt. Tenk visuelt og dra nytte av lytterens fantasi.)

8 Sats på realisme og ekthet – (La ikke radiospotten bli så bisarr at lytteren “faller av lasset”. La den være passe jordnær og troverdig.)

9 Fortell en historie – (Alle liker en god historie, og det får lytteren til å høre etter. Gi lytteren en god opplevelse.)

10 Vis mot, vær åpen og gå mot strømmen – (Våg å skille deg ut. Ikke forkast en idé kun fordi den høres for absurd ut med en gang.)

(Kilde: radioguru.dk)

Elementer du bør unngå:

Å snakke “reklamsk”
Bruk heller et naturlig og personlig språk som lytteren forstår. Forestill deg at du prater til én person, og ikke en hel forsamling.

Å holde en tale om deg selv
Snakk heller om hvilke fordeler lytteren får.

Å ha mer enn ett budskap i en radiospot
Gjør det enkelt, fokusér på ett budskap og bygg radioreklamen rundt det.

Å bruke musikk uten grunn
Musikk kan brukes for å skape en spesiell stemning eller en gjenkjennende effekt, men kan også være veldig forstyrrende om det brukes uten noe klart formål.

Å ha det for travelt med produksjon
Det å utvikle en god idé tar ofte litt tid. Om du ønsker god effekt av radioreklamen kan det lønne seg å investere i tid nok til å lage en god og gjennomtenkt radioreklame. Se de 10 budene ovenfor.

Å la være å annonsere på radio, kun fordi det ikke har skapt de resultatene du hadde regnet med
Kan du ha brukt radiomediet på feil måte? Se de 10 budene ovenfor, og les mer her.

(Kilde: radioguru.dk)

Kommersiell lokalradio er en fantastisk mediekanal. Mens øynene dine konkurrerer om flere annonsebudskap parallelt på både print og web, kommuniserer vi bare et budskap om gangen på radio. Reklameunngåelsen er lav, i følge flere omfattende undersøkelser.

Er du nysgjerrig? Kontakt oss, så hjelper vi deg videre.

Eksempler på radioreklame


Her kan du høre noen gode eksempler på radiospotter produsert av Radio 102.

Haugesund Travel – Alicante i vinter

Her har vi benyttet oss av dårlige værmeldinger i hjemlandet og har tydelig fokus på kundens fordeler.

 

Haugaland Transportskole – Profil

Her har vi brukt karakterer og en hverdagssituasjon mange kan kjenne seg igjen i. Her er det laget en serie med spotter i samme “univers”.

 

Hårfagrerittet – Amerikaneren

Her har vi forsøkt å skape fokus på at Hårfagrerittet er for ALLE (og ikke bare proffene) ved først å snu opp-ned på situasjonen.

 

Statoil Kvala (Nå Circle K) – Bollefest

Et klart og tydelig budskap; her er det fokus på boller.

 

Radio 102 (egenreklame) – Teaser for FKH-sendinger

Historiefortelling og oppbygning. Radio fungerer bra for å spille på følelser og patriotisme.